itekst.pl
Pisz, zaciekawiaj, zarabiaj
WYBIERZ KATEGORIĘ:
8 kwietnia 2017 r.  /  Porady
Wpis blogowy to coś innego niż artykuł prasowy i felieton

Podejmując decyzję o rozpoczęciu prowadzenia bloga z konieczności przyjmujemy styl pisania, który znamy z książek i gazet. Ale spośród wielu gatunków literackich, które znamy, nie ma tego, który pasowałby do blogowania.

Prześledźmy gatunki tekstów, które znamy ze świata. Styl newsowy znany z gazet jest formą szybkiego pisania, ale całkowicie nieosobistą i niepasującą do bloga. Felietony znane z tygodników są z kolei zbyt literackie i podniosłe, by zaciekawić kogokolwiek na blogu. Wielkie artykuły przekrojowe, oparte na faktografii i silące się na obiektywizm są z kolei zbyt długie i nudne, by zapełniać nimi bloga.

Pozostaje styl poradnikowy, który niestety w wersji znanej z książek i magazynów jest sztuczny i mało wyrazisty. Jeszcze jednym elementem będą listy od (i do) czytelników, które na łamach niektórej prasy. Tu już jest bardziej osobiście i omawiane są konkretne przypadki i problemy. I na koniec krótka forma znana z internetu: teksty twitterowe i facebookopodobne.

Tu dochodzimy do wniosku, że teksty umieszczane na blogu są wypadkową trzech stylów: poradnikowego, listowego i komunikacji internetowej.

Dlatego jeśli ktokolwiek zastanawia się jak pisać na blogu, o czym pisać i jak zwracać się do czytelnika, odpowiedź jest prosta. Każdy nasz tekst musi mieć element poradnikowy i musi być przedstawiony w formie listu, w znaczeniu że kładziemy nacisk na bezpośredni przekaz do czytelnika. A całość powinna być przedstawiona w krótkim i lekkim stylu wiadomości społecznościowej.



Poradnik Blogera - profesjonalnie o blogowaniu