itekst.pl
Pisz, zaciekawiaj, zarabiaj
WYBIERZ KATEGORIĘ:
21 lutego 2016 r.  /  Narzędzia
W czym pisać teksty? Cztery rodzaje narzędzi do pisania

Narzędzia w których możesz pisać teksty dzielą się na cztery grupy. Wybór każdej z nich ma wady i zalety. Od tego, którą grupę wybierzesz, zależeć będzie albo twoja produktywność, albo inna cecha związana z tworzeniem bloga.

Stacjonarne edytory tekstu

Pierwsza grupa to zwykłe edytory tekstu. Należy do nich Microsoft Word, ale i systemowy Wordpad czy Notatnik. Ich zaleta związana jest bezpośrednio z tobą: są to programy, które doskonale znasz od lat. Każdy z nich da ci to samo, a konkretnie możliwość napisania blogowego tekstu. Co więcej, te programy masz zainstalowane na swoim komputerze. Możesz włączyć dowolny z nich i rozpocząć pisanie. Teksty, które nimi stworzysz, będą zapisane na dysku twojego komputera.

Edytory kreatywne

Druga grupa to specjalne edytory tekstu, dedykowane blogerom, a szerzej: pisarzom. Nie posiadają rozbudowanych opcji jak Word, ale nie są ubogie jak Notatnik. Dodatkowo mają kilka funkcji, które wspierają kreatywność: tryb pełnoekranowy, licznik znaków, określanie celów czy focus mode. Te programy to m.in. iA Writer i Ulysses. Teksty będą zapisane na twoim komputerze, a w niektórych przypadkach także w chmurze.

Edytory online

Trzecia grupa to edytory online, czyli takie, które działają w przeglądarce internetowej. Pierwszy, jaki przychodzi na myśl, to Writer z pakietu Google Documents. Writer to bardzo dobry edytor, posiadający podstawowe formatowanie. Również Word ma swoją wersję internetową. Ich wspólna cecha to przechowywanie twoich tekstów w chmurze. Możesz zalogować się do edytora z dowolnego komputera i wszystkie teksty, które stworzysz, będą zebrane i dostępne w jednym miejscu.

Edytory blogowe

Czwarta i ostatnia grupa to edytory zawarte w platformie blogowej. Każda z platform z której będziesz korzystał, niezależnie czy jest to googlowy Blogger, czy Wordpress, posiada własny edytor do wprowadzania tekstów. Nie zawsze będzie to wygodne narzędzie, ale zaleta jest jedna: wprowadzasz tekst bezpośrednio do swojego bloga. Po wciśnięciu "zapisz" tekst trafi tam, gdzie powinien być. W przypadku innych edytorów trzeba je każdorazowo przenosić z komputera lub chmury do bloga. Wiele platform blogowych posiada wsparcie dla pisania w postaci poczekalni tekstów i notatek.

Co wybrać?

Wybór nie jest prosty, ale nie jest to też sprawa życia i śmierci. Obojętnie co wybierzesz, będziesz miał możliwość tworzenia tekstów. Warto wypróbować każdą z metod, ponieważ każda z nich ma unikalne zalety. Dla przykładu ja tworzę teksty w wersji roboczej na zmianę w iA Writerze i Ulyssesie, a gdy są kompletne, przenoszę je do googlowego Writera i tam nadaję im końcowe szlify. Na koniec przenoszę je na moją stronę, korzystając z edytora wbudowanego w platformę. Znam jednak osoby, które z powodzeniem tworzą teksty w Wordzie.

Wybór jest więc bardzo subiektywny, ale warto wypróbować wszystkie metody, by znaleźć najwygodniejsze rozwiązanie.



Poradnik Blogera - profesjonalnie o blogowaniu