itekst.pl
Pisz, zaciekawiaj, zarabiaj
WYBIERZ KATEGORIĘ:
14 października 2016 r.  /  Porady
Formatowanie tekstu na blogu

Format tekstu na blogu to nie tylko czcionka, pogrubienia i kolory. To również to, w jakim opakowaniu "sprzedajesz" tekst.

Kolumna tekstu nie za szeroka

Szerokość szpalty, czyli kolumny do której wlewasz tekst, nie może być zbyt duża. Wzrok męczy się i gubi, jeśli w jednej linii jest zbyt dużo liter. Optymalnym wariantem jest szerokość 500 pikseli przy czcionce 15px lub 600 pikseli z czcionką 16px. Więcej używaj z rozwagą.

Dbaj o interlinię

Interlinia to odstęp między wierszami tekstu. Standardowo wynosi 1/4 wysokości czcionki. Zadbaj o to, by na twoim blogu interlinia była w okolicy 1/2 wysokości wiersza. Ale nie wpisuj tej wartości dowolnie. Wszystko zależy od tego, jakiej czcionki używasz. Te odbiegające od standardu będą wymagały nieco większego odstępu.

Wielkość czcionki

Rozmiar czcionki to sprawa delikatna. Pamiętaj, że nie każdy posiada taki monitor, jak twój. Czcionka 12px będzie dobra w laptopie 15" przy rozdzielczości 1366x768, ale na ekranie 20" i Full HD (1920x1080) będzie zwyczajnie za drobna. Musisz iść na kompromis. Wybierz coś większego w zakresie 14-16px i sprawdź na kilku różnych komputerach.

Musisz też wiedzieć, że im większy rozmiar czcionki, tym gorzej może ona wyglądać. Na przykład Arial od 18 pikseli w górę ulega wizualnemu pogrubieniu. Większość czcionek ma zakres rozmiaru, w którym wygląda dobrze. Poza nim czcionka ma popsuty wygląd, a co gorsza - możesz być tego nieświadomy, bo akurat u ciebie przy twojej rozdzielczości i systemowym wygładzaniu krawędzi wygląda dobrze, ale u innych osób niekoniecznie.

Unikaj

Wystrzegaj się formatowania tekstu, które znasz z Worda. Nie wstawiaj pogrubień, kursyw i podkreśleń gdzie popadnie. Traktuj je jako "upstrzenie" tekstu i wroga twojej twórczości. Idealnie wyglądający tekst to taki, który przyjemnie i szybko się czyta, bez jakiegokolwiek formatowania (pogrubień, kursyw, kolorów). Siła jest w prostocie.

Bloki i śródtytuły

Żaden tekst nie będzie wyglądał dobrze, jeśli będzie zbity w jedną całość. Dlatego powinieneś rozłożyć go na bloki, przez niektórych nazywane akapitami lub paragrafami. Bloki tekstu należy oddzielać od siebie wyraźnym odstępem. Nie stosują wcięć znanych z książek i prasy, ponieważ tekst wyświetlany w internecie rządzi się innymi prawami.

Dla zwiększenia czytelności stosuj śródtytuły, będące nagłówkami poprzedzającymi kolejne bloki tekstu. Rób tak, gdy nie tworzysz spójnego tekstu, tylko wymieniasz kolejno rzeczy, jak w tekście który właśnie czytasz.

Jeśli zadbasz o wyżej wymienione rzeczy, nie musisz myśleć o dodatkowym formatowaniu. Pamiętaj: dobry i czytelny tekst to taki, który pozwala się przeczytać jednym tchem, bez udziwnień łamiących odbiór i estetykę.



Poradnik Blogera - profesjonalnie o blogowaniu